احوال مردم آخرامان از زبان پیامبر ( صلی الله علیه و آ له و سلم )
1 . نماز را ضایع می کنند .
2 . نماز را در وقت خودش نخوانند .
3 . دلها مملو از خباثت و صفات رذیله است .
4 . مردم تظاهر به خوبی ها می کنند در حالی که دلشان از خوبی ها خالی است .
5 . کار های آنها اگر چه به صورت عبادت است اما برای غیر خدا انجام می شود ( ریا )
6 . توجهی به عالم آخرت نخواهند داشت و از خداوند نمی ترسند .
7 . مردمانی بیایند که از نظر ظاهر ، سیمای آدمیان را دارند ، اما دلهایشان مانند قلوب شیطان است ( پر از تکبر و خودخواهی و غرور و امثال اینها است ) .
8 . قتل و خونریزی برای آنها یک امر ساده و بی اهمیت خواهد بود و از کار های زشت دوری نمی کنند .
9 . اگر از آنها متابعت کنی تو را از خود می رانند و اگر از آنان فاصله بگیری تو را مورد غیبت و عیب جویی قرار می دهند .
10 . اگر با تو سخن گویند دروغ می گویند و اگر آن مردم را امین خویش قرار دادی به تو خیانت می کنند .
11 . بچه های آنها با ناز و نخوت زندگی می کنند و جوانانشان بی باک و از خودراضی اند چندان که مردم را از بی تربیتی خویش عاجز می کنند .
12 . کار های خوب و سنتهای الهی در میان این جمعیت بدعت محسوب می شود و از طرفی بدعت در میان آنها سنت به حساب می آید .
13 . علم از میان برداشته شود و جهل و نادانی به جای آن نشیند .
14 . قرائت قرآن زیاد اما عمل به آن کم می شود .
15 . علما فاسق ( بی عمل ) و خیانتکار زیاد شوند ( آنان که دین را به فکر خود معنی می کنند ) .
16 . از شهوات پیروی کنند .
17 . خیانت در میان مردم زیاد شود .
. امانت و امانت داری کم شده و خیانت در امانت می شود .
19 . مشروبات الکلی بنوشند .
20 . خانواده ها در دامن فساد سقوط کنند ( مانند بی حجابی ، رقاصی ، قمار و غیره ) .
21 . مردم در زندگی گرفتار تجملات و مدپرستی شوند و سرانجام قناعت و میانه روی متروک گردد .
22 . افراد جامعه نسبت به یکدیگر بدبین شوند و سوء ظن و عدم اعتماد بر جامعه سایه افکند .
23 . عمل زشت لواط و همجنس بازی علنی شود ( کما اینکه در انگلستان با گذراندن قانونی از تصویب مجلس ، لواط بلامانع شده است ) .
24 . کار های خلاف و نا پسند ، پسندیده شود .
25 . تمام برنامه ها را با کمال گستاخی و خود سری بر مبنای هوای نفس پیاده کنند .
26 . ناسزا و فحش دادن به پدر و مادران را وسیله سرگرمی و مزاح قرار دهند .
27 . آشکارا ربا بخورند و کوچکترین ترسی از خداوند نداشته باشند .
28 . بی عصمتی و در میان مردم رواج پیدا کند ( مراکز خودفروشی و در دنیا با ابعاد گسترده ای بالا ترین شاهد ماست ) .
29 . خشنودی و راضی بودن از زندگی بسیار کم است .
30 . خیانت به انواع مختلف در میان همه طبقات زیاد شود .
31 خودپسندی زیاد شده و افراد از اخلاق و کار خویش تعریف کنند .
32 . نادانها به دلیل نادانی خویش مشهور شوند .
33 . مردم خانه های خود را بیارایند و دیوار های آن را زینت دهند .
34 . باطل را به لباس حق جلوه دهند .
35 زشتی دروغ از بین برود تا جایی که لباس راستی بر آن بپوشانند .
36 . گمراه بودن و راه کج رفتن را هدایت بشمارند .
37 . اگر کسی حرف حقی را بیان کند او را به نادانی و نافهمی متهم کنند .
38 . خموشی را بی خردی بدانند ( خموشی کنایه از ارام بودن است ) .
39 . دانشمند اگر بخواهد از علم خویش به نفع خود و جامعه حرف بزند او را جاهل و علمش را نادانی بدانند .
40 . بدون تحقیق سخنان دور از حقیقت گویند ( مردم را متهم به کنند و بدون دلیل ابروی بندگان خدا را بریزند ) .
41 . مردم از نظر بینش و دید قلبی کور شوند و حقایق را نبینند ( مانند جنایاتی که زمامداران می بینند و در عین حال می گویند خوب است ).
42 . کار های ناپسند بر اعمال خوب غلبه پیدا کند ( مردم طرفدار کار های بد شوند ) .
43 . صله رحم قطع شده و محبت ها کم رنگ گردد .
44 . تجارت و بازرگانی زیاد شود و مردم کالاهای باطل و ناچیز را نیکو بدانند .
45 . از پوشیدن پوستهای حیوانات حرام گوشت ( ذبح شرعی نشده باشد ) باکی نداشته باشند .
46 . جامه های نرم و زیبا و نازک بپوشند { و بدن آنها از روی لباس پیبدا باشد } .
47 . رغبت به دنیا پیدا کنند و آن را بر آخرت مقدم بدارند .
48 . رحم از دل های همه مردم برود ( اعم از زمامداران ، تاجر ، کاسب ، زن ، شوهر و غیر آنها ) .
49 . فساد جنبه عمومی پیدا کند .
50 . قرآن را به بازی بگیرند ( از نام آن و آیات اش به نفع اهداف شوم خود سوء استفاده کنند ) .
51 . اموال بیت المال و وجوهات شرعی را مال شخصی خود بدانند یا خمس و زکات مال خود را ندهند و بگویند مال خودمان است .
52 . مسکرات را با تغییر نام حلال بدانند .
53 . در وقت دادن زکات مال خود خیانت کنند ( کم بدهند یا جنس نامرغوب عرضه کنند ) .
54 . ربا به نام خرید و فروش و اجاره دادن محلی از مقروض بگیرند .
55 . در فسق و فجور ، مرد ها با مرد ها و زنها با زنها برابری کنند .
56 . به گناه و نافرمانی از خداوند مباهات کنند .
57 . دلهای مردم از تکبر و نخوت شود و ظلم و جور در پادشاهان و نادانی مردم ( زیر بار ظلم رفتن ) ظاهر شود .
58 . از اسلام جز اسمی و از قرآن جز رسمی باقی نماند .
59 . قرآن را بخوانند و به آن عمل نکنند .
60 . در آن زمان مساجدشان آباد اما دلهایشان از تقوا و ایمان خالی باشد .
61 . مردم در کارهایشان به خدا بی اعتماد باشند و اعمال شان روی تحقیق نباشد .
62 . تنها محبوب مردم درهم و دینار و دنیا باشد .
63 . هر قدر ثروتمندان زیاد شود باز بگویند ما فقیریم .
64 . به پدر و مادران ناسزا گویند .
65 . رحم و مروت از بزرگان برداشته شود و حیای کوچکان کم گردد .
66 . درباره نوکران و کلفتان ظلم کنند .
67 . شرکاء در معاملات شان به یکدیگر خیانت کنند .
68 . مردان خود را به لباس ن بیارایند و پرده حیا از زنها برداشته شود .
69 . تکبر دلهای مردم را پر کند مانند سمهای کشنده ای که در بدنها جای میگیرد .
70 . ثروت را در راه غنا و خوانندگی به مصرف برسانند .
71 . مساجد از نظر ظاهر به وسیله اذان آباد اما دلهای ساکنان آن از ایمان تهی باشد .
72 . انواع خواری ها درباره اهل ایمان اعمال کنند . سخنان آنان از عسل تر اما دلهایشان پر است از زهر هاش کشنده . اینان گرکهای درنده ای هستند که به لباس ادمیان در آمده اند .
73 . در این حالات ، روزی نیست که خداوند نفرماید : ( آیا از رحمت من مغرور شده و به من جرات پیدا کرده اید ؟ تصور می کنید که من شما را بی فایده خلق کردم و بازگشت شما به سوی من نیست ؟ به عزت و جلالم سوگند ، اگر به خاطر بندگان صالح و با اخلاصم نبود یک آن به معصیتکاران مهلت نمی دادم و اگر ورع و پرهیزکاری بندگان با تقوا نبود یک قطره آب آباران از آسمان فرود نمی فرستادم و یک برگ سبز از زمین نمی رویاندم ) .
74 . قرآن را با ساز و آواز ها ، آدمیان را به طرب می آورد به طوری که لذت و شیرینی قرآن خواندن و عبادت از آنها گرفته می شود .
75 . بی گناهان را زیاد می کشند ، هرج و مرج بالا می گیرد و اجتماع عرب خود سر می شود .
76 . ساز و آواز ها در میان آنها رواج می یابد و در مجامع خودشان از آن استفاده می کنند و کسی از آنها را نهی نمی کند بلکه تشویق می شوند ، با اینکه یکی از گناهان کبیره است ، پس وای بر آنها از جزادهنده روز رستاخیز .
77 . زنها برای خود تشکیل مجلس می دهند ( کنفرانس تشکیل می دهند ) و جمعیت های زیادی به راه می اندازند ، به نحوی که زنها در اجتماعات مانند مرد ها سخنرانی می کنند ( شعار می دهند ) و تشکیل این جماعات برای سرگرمی است و در مسیر غیر رضای خداوند انجام می شود .
منبع : اندکی صبر فرج نزدیک است ، ص 21 _ 29 به نقل از بحارالانوار ، ج 52 ، ص 90 و 262 و 264
احوال مردم آخرامان از زبان امام علی ( علیه السلام )
1 . امانتها را ضایع می کنند .
2 . دروغ گفتن را حلال می شمارند .
3 . رشوه خواری در میان مردم رواج پیدا می کند .
4 . هوای نفس آنها را به این سو و آن سو می کشاند .
5 . دین را به دنیا می فروشند ( یعنی برای دست یافتن به دنیا و نعمت های زود گذر آن از ارتکاب هیچ گناهی باکی ندارند ) .
6 . نابخردان و مردم کم عقل را بر کارها می گمارند .
7 . ن ناصالح را در کار های اجتماعی و شخصی طرف م قرار می دهند .
8 . قطع صله ارحام می کنند و از خویشاوندان فاصله می گیرند . ( مخصوصا خانواده های فقیر و بی بضاعت ) .
9 . در کار های زندگی از هوی و هوس پیروی می کنند ( با منطق دلم می خواهد » خود را قانع می کنند ) .
10 . در کشتار و خونریزی بی باک هستند ( که امروزه شاهد آن هستیم ) .
11 . بردباری و حلم را به حساب ضعف و ناتوانی می گذراند .
12 . ظلم و بیداد گری را مایه مباهات و فخر قذاذ می دهند .
13 . زمامداران در آن زمان از فاسقان و گناهکاران اند ( و مردم با وجود دیدن فسق آنها ساکت هستند بلکه یاریشان می کنند ) .
14 . وزیران دولتها ستمگران جامعه هستند ( که با تکیه به مقام وزارت از هر ظلمی باک مخواهند داشت ) .
15 . قاریان قرآن از افراد فاسق اند .
16 . شهادت دادن بر اساس زور به وجود می آید ( یعنی از قدرتهای فردی و اجتماعی سوء استفاده می شود و مردم را وادار می کنند که به نفع آنها شهادت های دروغین بدهند ) .
17 . گناهان علنی شده ، حیا و شرم از میان برداشته می شود ( مانند تشکیل مجالس علنی از زن و مرد و پهن کردن بساط میگساری و اعمال زشت جنسی ، رقصهای دسته جمعی از زن و مرد و برپا داشتن مجالس قمار و ) .
. سرکشی و طغیان و بدرفتاری علنی می شود .
19 . قرآن ها را با چاپهای زرین و جلد های زرکوب در اختیار مردم قرار می دهند ( در صورتی که از عمل کردن به احکام و قوانین قرآن در میان آن مردم خبری نیست بلکه درست بر خلاف آنچه می فرماید عمل می کنند ) .
20 . مساجد را از لحاظ ساختمان مزین می سازند ( در صورتی که از محتوای آن یعنی تقوا خبری نیست ) .
21 . اشرار و مردم دور از خدا و معنویت در جامعه محترم هستند .
22 . مردم در راه باطل و پشتیبانی از اشرار صفوف فشرده خواهند داشت .
23 . در کار های فردی و اجتماعی هواهای نفسانی مختلف است و هر دسته یک راه برای خودش انتخاب می کند .
24 . پیمان شکنی رایج می شود و وعده الهی نزدیک می گردد .
25 . ن با مردانشان به جهت حرص به دنیا در کار تجارت شرکت می کنند .
26 . صداهای فساد برخیزد و به آنها گوش داده شود ( مورد توجه و مقبول دیگران باشند . ) .
27 . زعیم و حاکم بر آن مردم رذیل ترین افراد جامعه است ( فاقد تمام صفتهای خوب ) .
28 . مردم از بدکاران و فاسقان می ترسند ( از شر آنها در امان نیستند ) .
29 . دروغگویان از طرف مردم به عنوان راستگو تایید می شوند مانند : دروغ های تمداران که پیوسته در مجامع مورد تایید مردم قرار می گیرند.
30 . خیانتکاران به عنوان امین مردم و پرچمدار امانت معرفی میشوند .
31 . هنرپیشه ها و آوازه خوان ( به جهت فساد انگیزی ) تربیت می شوند .
32 . مردان از نظر لباس و قیافه شباهت به ن پیدا می کنند و نیز ن شبیه مرد ها می شوند ( به طوری که انسان گاه دچار تردید می شود که این زن است یا مرد ) .
33 . بی آنکه از افراد شهامت بخواهند برای خوشاین اهل دنیا خود را به عنوان شاهد معرفی می کنند .
34 . احکام و علوم دین را برای دنیا به جا می اورند و اعمال دنیوی را بر کار های مربوط به آخرت ترجیح می دهند . بر دل های گرگ صفت شان جامه میش می پوشند ، قلب های آنها آکنده از صفات زشت است به طوری که از هر مرداری گندیده تر است .
منبع : اندکی صبر فرج نزدیک است ص 30 و بحارالانوار ج 52 ص 193 .
احوال مردم آخرامان از زبان زبان امام صادق علیه السلام
1 . مردم نماز را سبک می شمارند .
2 . چیز هایی که در قرآن نیست به آن نسبت می دهند و طبق هوی و هوس خود توجیه می کنند .
3 . دین موقعیت خود را از دست داده و دگرگون می شود .
4 . طرفداران باطل بر پیروان حق برتری دارند .
5 . شر ظاهر شده و کسیرا از آن نهی نمی کنند و مجریان شر را معذور می دارند .
6 . فسق و فساد اخلاقی در اجتماعات رواج یافته و همجنس بازی صورت گیرد .
7 . افراد با ایمان سکوت اختیار می نمایند و اگر حرف بزنند سخن آنها را رد می کنند .
8 . افراد کوچکتر به افراد بزرگتر احترام نمی گذارند .
9 . مردم قطع رحم می کنند و با افرادی که به گناهان مبادرت می ورزند با خنده برخورد می شود و حرف بد آنان را به ایشان بر نمی گردانند .
10 . پسربچه ها مانند ن خودفروشی می کنند .
11 . مرد اموال خودش را در راه غیر مشروع به مصرف می رساند ( قمار ، شراب ، ربا و ) و کسی او را نهی نمی کند .
12 . مردم از مشاهده کار های اهل ایمان به خدا پناه می برند !
13 . همسایه ، همسایه خود را اذیت می کند و احدی او را باز نمی دارد .
14 . کفار از رنجی که اهل ایمان به خاطر شیوع فساد در زمین می برند خوشحال هستند .
15 . علنا شراب می نوشند و افرادی که از خداوند نمی ترسند مجلس شراب را گرم می کنند .
16 . کسی که امر به معروف می کند در بین مردم ذلیل و طرفداران فساد اخلاقی در جامعه محترم هستند .
17 . پیروان قرآن کوچک شمرده می شوند .
. راه خیر مسدود و راه شر و بدیها باز می گردد .
19 . افراد به آنچه می گویند عمل نمی کنند .
20 . مرد ها و زنها غذاها و دواهایی استعمال می کنند تا برای اعمال زشت فربه شوند .
21 . مرد ها از راه خودفروشی ( لواط ) و زنها از راه زندگی خود را تامین می کنند .
22 . ثروتمندان برای اچرای برنامه های جنسی اعم از زن یا مرد ، از صاحب ایمان عزیز تر می شود .
23 . آشکارا رباخوری می شود و کسی سرزنش نمی کند .
24 . ن به عمل بد ستوده می شوند .
25 . ن به مردان خود رشوه می دهند تا بتوانند با مردان دیگر رابطه داشته باشند .
26 . بهترین خانه ها در نظر مردم آن خانه ای است که ن را در فسق و گناهانشان کمک کنند .
27 . بدعت و زیاد می شود .
28 . مردم به وسیله شهادت ناحق به یکدیگر تعدی می کنند .
29 . مردم فعل حرام را حلال و حلال را حرام می شمارند ( تغییر احکام دین ) .
30 . مردم دین را با رای خودشان تطبیق می دهند و قرآن و احکام آن معطل می ماند .
31 . برای انجام کار های بد مردم انتظار شب را نمی کشند بلکه در روز انجام می دهند .
32 . فرمانروایان با دشمنان خدا و کفار دوستی می کنند .
33 . زمامداران از اهل خیر دوری می جویند .
34 . فرمانروایان و قاضی ها در حکم دادن ، رشوه می گیرند .
35 . به دست آوردن حکومت با پول انجام می شود .
36 . با محارم خود ازدواج می کنند و به آنها اکتفا می کنند .
37 . به مجرد تهمت و سوء ظن افراد را می کشند ( بدون تحقیق و بررسی ) و به صورت ناگهانی هجوم آورده و مال و جان انسانها را تصاحب می کنند .
38 . بعضی از مرد ها از در آمد کار های نامشروع ن خود امرار معاش می کنند در حالی که می دانند زن آنها فاسد است و به این وضع تن می دهند . کریمه اهل ببیت
39 . ایمان به خداوند بزرگ ( اظهار ایمان ) با زور و جبر انجام می شود .
40 . مردم علنا قمار می کنند .
41 . علنا شراب خرید و فروش می شود و هیچ مانعی هم بر سر راه آن نخواهد بود .
42 . ن مسلمان خودشان را در اختیار کفار قرار می دهند .
43 . گناهان در اجتماع آشکار می شود و مردم آنها را می بینند و کسی هم منع نمی کند و بلکه کسی جرات نهی از منکر مدارد .
44 . افراد با شخصیت ذلیل صاحبان قدرت می شوند .
45 . نزدیکترین افرد به زمامداران آنهایی هستند که نسبت به ما اهل بیت بدگویی کنند .
46 . مردم در گفتار خلاف حق با هم رقابت می کنند .
47 . شنیدن آیات کریمه قرآن برای مردم سنگین اما شنیدن ساز و آواز آسان و شیرین است .
48 . به خاطر زبان بد همسایه ، همسایه دیگر او را اکرام می کند .
49 . حدود الهی معطل مانده و مردم آنها را طبق هوای نفسشان پیاده می کنند .
50 . راستگوترین مردم دروغگوترین افراد است .
51 . شر و سخن چینی در میان مردم ظاهر می گردد .
52 . ستمگری در میان مردم شیوع می یابد .
53 . غیبت کردن را دلچسب می دانند و یکدیگر را با غیبت کردن خوشحال می کنند .
54 . حج خانه خدا و جهاد را برای غیر رضای خدا انجام می دهند .
55 . مردم روزی خود را با کم فروشی به دست می آورند .
56 . خونریزی در جامعه سبک شمرده می شود .
57 . مرد به خاطر رسیدن به ریاست دنیا بدزبانی می کند و خود را به بدزبانی مشهور می سازد تا مردم از او بترسند .
58 . کسی که دارای اموال فراوان است از اول زکات آن را نداده است .
59 . نبش قبر می کنند و کفن مردگان را می فروشند .
60 . مردم شبانه سر سفره شراب می نشینند و صبح مست بر می خیزند و به فکر مردم نیستند .
61 . با حیوانات معامله جنسی انجام می دهند ( با آنها آمیزش می کنند ) .
62 . مردی برای نماز می رود و در برگشتن لباس ندارد ( لباس یا کفش او را می برند ) .
63 . قلبهای مردم سخت شده و اشک شان جاری نمی شود ( و یاد خدا بر آنها گران می آید ) .
64 . مردم در خوردن مال حرام با یکدیگر رقابت می کنند .
65 . نمازگزار برای خوش آیند و خودنمایی به مردم نماز می خواند .
66 . فقیه احکام دین را برای رسیدن به دنیا می آموزد (نه برای خدا ) .
67 . طالب مال حلال را سرزنش و دوستدار حرام را تمجید و تکریم می کنند .
68 . در حرمین ( مکه و مدینه ) کار های خلاف انجام می دهند و کسی جلوی آنها را نمی گیرد .
69 . به کسانی که حق می گویند م وامر به معروف و نهی از منکر می کنند ، به عنوان نصیحت گفته می شود این موضوع به شما مربوط نیست و بهتر است دست بردارید .
70 . مردم با هماهنگی یکدیگر به مردم بد اقتدا می کنند .
71 . راه خیر و سعادت خالی مانده و کسی به آن راه نمی رود .
72 . مردگان را مسخره کرده و می گویند آنها زندگی ابدی ندارند .
73 . در میان مردم و در محافل عمومی تنها نسبت به ثروتمندان احترام می شود .
74 . فقرا را کوچک شمرده و اگر به آنها کمکی کنند برای رضای خدا نیست و از روی ریا می باشد .
75 . مردم در آیات و نشانه های آسمانی اندیشه نمی کنند .
76 . مردم مانند بهائم سوار یکدیگر می شوند و کسی آنها را سرزنش نمی کند . ( کنایه از ی و ) .
77 . مردم در غیر مسیر رضای خداوند زیاد خرج نموده ولی در راه خدا کم انفاق می کنند .
78 . فرزندان احترام پدر و مادر را به جای نمی آورند و آنها را حقیر می شمارند .
79 . زنهای ( ناصالح ) بر کشور و بر تمام امور غلبه می یابند و کار ها بدون رضا و هوس ن انجام نمی گیرد .
80 . پسر به پدرش افترا می زند و به پدر و مادر نفرین می کند و انتظار مرگ آنها را می کشد و از این بابت خوشحال است ( برای تقسیم ارث و .) .
81 . در هر روزی که بر مردم بگذرد در آن روز مرتکب معصیتی مانند خوردن حرام و شرب مسکرات یا کم فروشی یا غش در معامله نشود ، آن روز برای او روز سختی خواهد بود .
82 . خمس آل محمد ( سهم امام و سهم سادات ) در راه باطل تقسیم می شود و با آن میخوارگی می کنند .
83 . شراب را وسیله درمان امراض قرار می دهند ، در حالی که ائمه اطهار ( علیه السلام ) فرموده اند : خدا در چیز حرام هیچ گونه شفا و درمانی قرار نداده است .
84 . همه مردم در ترک امر به معروف و نهی از منکر هماهنگی پیدا می کنند .
85 . مساجد محل اجتماع مسلمین است اما بیشتر به برنامه های غیر دینی و غیبت که خوردن گوشت مردم می پردازند .
86 . اموال یتیم را می خورند و با این حال در چشم مردم به خوبی معروف هستند .
87 . قاضی ها بر خلاف آنچه خداوند فرموده قضاوت می کنند .
88 . حکام اجتماع ، میراث را به دست اهل فسق و فجور می دهند و آنها بر خدا جرات پیدا می کنند و از این اموال می خورند و به هر نحو که بخواهند با آن عمل می کنند .
89 . بر سر منبر ها امر به تقوا می کنند اما بسیاری از گویندگان خود به آن عمل نمی کنند .
90 . هدف مردم از زندگی پر کردن شکم و ی غرایز جنسی است و از هر راهی باشد برایشان فرق نمی کند .
91 . دنیا رو به آنها آورده و . نشانه های حق و درستی کهنه شده است ، پس آگاه باشید و از پیشگاه خداوند بزرگ تقاضای رهایی نمائید و بدانید که در آن زمان مردم گرفتار خشم خداوند هستند ولی به آنها مهلت داده شده ( تا شاید اصلاح گردند .) پس ، مواظب خویشتن باشید و کوشش کنید تا خداوند شما را در مسیر گمراهی آنان نبیند و بدانید که خداوند پداش نیکوکاران را می دهد و همانا رحمت خداوند نزدیک به نیکوکاران است .
منبع : اندکی صبر فرج نزدیک است ، ص 35 _ 43 به نقل از بحارالانوار ، ج 52 ، ص 254 و 260 .
درباره این سایت